Zanim zbierzesz grupę impro…

Ten artykuł‚ będzie poniekąd odpowiedzią na coraz większą ilość młodych grup impro i postaram się w nim zawrzeć większość rzeczy, na które początkująca grupa impro powinna zwrócić uwagę.

Grupa

Podstawą do działania grupy są przede wszystkim osoby. Wiadomo, że najlepiej, jeśli znasz wcześniej te osoby, ale czasem może to zasądzić na twojej ocenie ich umiejętności. Ważne jest też by się integrować z grupą poza treningami. Musicie się dobrze znać. Zakładam, że osoby czytające ten tekst chcą się zajmować krótkimi formami improwizowanymi. W przypadku krótkich form optymalną liczebnością grupy jest 5-7 osób. Argumentuję to tym, że przy takiej liczebności osoba, która akurat nie jest na scenie, nie traci kontaktu ze sceną, nawet jeśli nie gra w danej chwili. Nawet jeśli siedzi, to w następnej grze będzie na scenie. W przypadku większej liczby osób ten okres oczekiwania zwykle jest dłuższy i może to wybić improwizatora z rytmu.

 

Treningi

Bez ćwiczenia razem nie ma mowy o rozwoju. Każda grupa spotyka się przynajmniej raz w tygodniu by trenować. Jeśli ktoś nie może znaleźć czasu na treningi, nie powinien się znaleźć w grupie. Dlaczego? Poprzez wspólne treningi grupa buduje do siebie zaufanie i poznaje siebie scenicznie. Nie da się poznać scenicznie osoby, która na treningi nie chodzi regularnie. Zwykle treningi trwają około 2 godziny, jest to rozsądnie minimum. Jeśli jesteście z miasta uniwersyteckiego, warto złapać kontakt z samorządem studenckim. Mogą oni zapewnić salę na treningi, czasem nawet pomogą wam zorganizować występ czy nawet komuś was polecą. Jeśli tam nie znajdziecie pomocy, trzeba wówczas szukać sal po domach kultury lub stowarzyszeniach kulturalnych. Zakładam, że grupa impro tworzy się z myślą o występowaniu. Zatem trzeba mieć w perspektywie szukanie miejsca, gdzie można się zaprezentować. W większych miastach jest o to łatwiej, gdyż klubów jest więcej. Trzeba też umieć zachęcić właścicieli lokali do wejścia w układ. Nie wszyscy są skłonni lub też nie mają w lokalu warunków do występów scenicznych.

 

Warsztaty

Wbrew opinii wielu, grupa impro nie może się rozwijać, jeśli nie będzie miała, przynajmniej raz na jakiś czas, warsztatów z instruktorem impro. Po pierwsze, jest to osoba, która ma doświadczenie i wiedzę o improwizacji. Po drugie, jest to osoba z zewnątrz, więc widzi błędy, których grupa nie widzi. Po trzecie, jest to osoba, która może podsunąć wskazówki nad czym grupa musi intensywniej popracować. Jest w kraju sporo nauczycieli impro, więc o znalezienie kontaktu nie powinno być ciężko. Zwykle takie warsztaty są płatne. Jednak nie należy tego postrzegać w kategoriach wydatku, ale inwestycji.

 

 Miejsce do występowania

Na co zwracać uwagę podczas wyboru miejsca do występów? Zwróćcie uwagę jakie jest oświetlenie. Jeśli jest słabe, to osoby z ostatniego rzędu nie będą widziały waszych twarzy i tego co robicie. Ważna jest też akustyka i nagłośnienie. Niektóre sale nie wymagają dodatkowego nagłośnienia, w innych jest to wręcz obowiązkowe. Najważniejsza jest jednak scena. Oceńcie czy jest ona wystarczająco duża. Optymalna scena powinna mieć mniej więcej 4x2m. Zwróćcie uwagę gdzie będą siedzieć osoby niegrające. Zwróćcie uwagę czy publiczność siedzi nawprost was czy trochę z boku (gdy scena jest w kącie). Również publiczność powinna mieć wygodne siedzenia.

 

Występ

Nie należy absolutnie spieszyć się z premierą. Lepiej popracować dłużej, poprawić błędy niż dać słaby występ. Same występy młodych grup powinny trwać około godziny. Z czasem można powoli wydłużać czas występu, ale nie powinien on trwać dłużej niż 90 minut. Pomocne w analizie błędów jest nagranie występu i szczegółowe notowanie wszystkiego nad czym trzeba popracować.

 

Gry

Baza gier impro jest ogromna, dlatego ciężko jest wybrać te kilka(naście), które można pokazać publiczności. Pomocny może być artykuł Samograje, gdyż omawia on gry, które w 90% przypadków się sprawdzają. Jednak tak czy inaczej wymagają od improwizatorów podstawowych umiejętności. Również należy do poszczególnych gier wybierać osoby, które w tych grach czują się dobrze. Nie starajcie się zaczynać od trudnych gier czy piosenek. To są kategorie, na które przyjdzie czas. Na początku należy się skupić na dopracowaniu akceptacji, słuchania, obserwacji, tworzenia historii i sceny, a potem dopiero kombinować z cięższymi grami.

 

Autor: Tadek Jaśkiewicz, Grupa Impro To Mało Powiedziane


Opublikowano 16-09-2013 przez admin in category "Artykuły