Kiedy scenka się „sypie”

Kiedy scenka się “sypie”, co masz zrobić?
Oczywiście, nie znaczy to „kiedy nikt się nie śmieje w trakcie scenki, co robić?”. Czasami widownia jest po prostu zaabsorbowana rozwojem sytuacji lub odkryciem zdumiewających gier słów.

Naturalną pokusą, gdy scenka się „wali”, jest żartowanie, wywołanie śmiechu publiczności przez powiedzenie czegoś bezsensownego,  po prostu bycie głupkiem, przerwanie logiczności scenki…

Jakie są sposoby na zbudowanie akcji, kiedy scenka  się „sypie”?

Techniki ratunkowe

Dodaj nowy element rzeczywistości. Element ten powinien być spójny z rzeczywistością budowaną do tej pory. Można tą sytuację porównać do początku wielu scenek improwizowanych. W obu przypadkach technika ta jest stosowana w celu połączenia kilku niepowiązanych ze sobą rzeczy, by stworzyć potencjalne powiązanie pomiędzy nimi.

Na przykład, jeżeli scenka dziejąca się w kuchni zmierza do nikąd, możesz: usłyszeć coś latającego w klimatyzacji, wspomnieć, że twoja żona myśli o powrocie na studia, że chciałeś kupić tamte klasyczne, białe buty i powiedzieć milion innych rzeczy. Żadne z nich nie są w zasadzie mocno powiązane z kuchnią, ale też nie przeciwstawiają się budowanej przez aktorów rzeczywistości. Takie zdania wzbudzają zainteresowanie, ponieważ widzowie oczekują, że ten nowy element będzie ostatecznie pasował i chcą zobaczyć to połączenie.

– Jeżeli utkwiłeś w ślepym zaułku, spróbuj pomyśleć niekonwencjonalnie.
– Zmień coś. Jeżeli jest to mocno uformowana scenka (przeciwieństwem są gry w stylu “Otwarta oferta”), narusz zasady gry . Jeżeli jesteś poza sceną, wejdź jako nowa, nieprzewidywalna postać.
– Jeżeli gracie, może paść elektryczność. Może dojść nawet do takiej sytuacji, że musicie skrócić scenkę z powodu reklam, nawet jeśli były nieplanowane (w Polsce, na razie, niestety, nie dotyczy). Takie akcje zmieniają obrót sytuacji bez niszczenia scenki.
–  Zmień swoje relacje z innymi postaciami. Jeżeli walczyliście, nagle ulegnij i przysuń się do tej osoby. Jeżeli zbliżaliście się do siebie, nagle przystań. Jeżeli wydawałeś rozkazy, nagle stań się niezdecydowanym i potrzebującym pomocy… To wszystko prowadzi do interesującego rozwoju akcji, który będziesz musiał usprawiedliwić przed publicznością. Nie zaprzątaj sobie głowy usprawiedliwianiem w umyśle zanim weźmiesz udziału w akcji.
–  Jeżeli zauważyłeś, że stoisz w miejscu, spróbuj się przemieścić. Jeżeli chodzisz cały czas po scenie, spróbuj stanąć na chwilę  Może jest cie za dużo w pierwszym planie i inni gracze będą mogli ci pomóc, jeżeli postać, która grasz, im na to pozwoli?
“Co postać, w którą się wcielam, będzie czuć dokładnie w tej chwili i co zrobi w odpowiedzi?”

Carol Hazenfield poświęciła cały rozdział w swojej książce „Acting On Impulse” (ISBN 0-9719112-3-1) na ożywienie scenek popadających w stagnację. Kilka przykładowych sugestii (parafraz) z tej książki:
1. Wyklaruj wzajemne związki.
2. Wyklaruj scenerię (otoczenie).
3. Znajdź głównego bohatera.
4. Zrealizuj najsilniejszą ofertę i zakończ bądź zignoruj resztę.
5. Kiedy na nikogo nie wywierają wpływu oferty, które otrzymują, daj im ofertę, której nie będą mogli odrzucić.
6. Kiedy nie osiągasz zamierzonego celu, spróbuj innej taktyki. Jeżeli nie masz celu, znajdź sobie.
7. Jeżeli gracze mają podobną pozycję, przywróć równowagę.
8. Znajdź swoje własne zakończenie.
9. Odpowiedz na główne pytanie.

Bezpieczne rozwiązanie

Zakończ scenkę. Po prostu przerwij tą katastrofę, która się dzieje na scenie.

Ale…

Nie kończ zbyt szybko. Napięcie w scence, która się „sypie”, może doprowadzić do fantastycznej improwizacji. Rozpoznanie, czy scenkę da się potencjalnie uratować i kiedy należy ją skończyć z szacunku dla publiczności, wymaga prawdziwych umiejętności utalentowanych aktorów.
Skup swoją uwagę na innej postaci/postaciach i poczuj emocje wobec nich . Poddaj się tym emocjom i scenka będzie mogła dalej się toczyć. Jeżeli nie… tak, jak jest napisane powyżej, skończ ją.
Zobacz także : Akceptowanie słabych ofert i „Outside the Box”.

Źródło


Opublikowano 11-03-2010 przez wendy in category "Artykuły