Szkielet historii
To pomysł/narzędzie do pracy nad szkieletem każdej historii. Chodzi o to by pokazać model dobrze skonstruowanej historii, która zaczyna się od ustanowienia rutyny, potem następuje zdarzenie burzące rutynę, środek pokazuje konsekwencje złamania rutyny, punkt kulminacyjny, które prowadzi do zakończenia, i samo zakończenie. Wygląda to tak:
- Dawno, dawno temu…
- Każdego dnia…
- Ale pewnego dnia…
- Z tego powodu…
- Wtedy…
- Dlatego…
- Aż w końcu…
- I od tego czasu…
Oto jak te kwestie wiążą się z konkretnymi elementami dobrze zbudowanej historii:
Początek ustala rutynę: Dawno, dawno temu… Każdego dnia…
Zdarzenie łamie rutynę: Ale pewnego dnia…
Rozwinięcie pokazuje konsekwencje zerwania rutyny:
Z tego powodu…
Wtedy…
Dlatego…
Punkt kulminacyjny zaczyna dążyć do zakończenia historii: Aż w końcu…
Zakończenie: I od tego czasu…
The Resolution And, ever since then…
Ta struktura uczy graczy jak rozwijać historię poprzez zmiany. Istnieją setki odmian tej struktury. Oto jedna z nich.
- Porządek: Dawno, dawno temu… i każdego dnia…
- Nieporządek: Ale pewnego dnia…
- Poszukiwanie rozwiązania: … i dlatego … i wówczas … aż w końcu …
- Nowy porządek: … i od tego dnia …
Źródło
Oryginalny szkielet historii opracował Kenn Adams, autor książki The Art of Spontaneous Theater.
Angielska nazwa ćwiczenia: Story Spine