Akceptowanie i blokowanie

Akceptowanie i blokowanie

Są ludzie którzy preferują mówić TAK, sytuacjom które napotykają. Są ludzie którzy, preferują mówić NIE. Pierwsi nagradzani są przez „przygody”, coś nowego. Drudzy są nagradzani, przez poczucie bezpieczeństwa, przez przebywanie w swoich „bezpiecznych” granicach i przekonaniach.

Akceptowanie to jedna z najważniejszych rzeczy w improwizacji, to wręcz fundament, bez którego nie ma mowy o improwizowaniu. Akceptowanie to przyjmowanie i rozwijanie ofert od innych. Gdzie oferta, to nie jest tylko propozycją wprost, typu: czy pójdziesz ze mną do sklepu? W praktyce, każde zdanie i zachowanie może być ofertą, którą można rozwijać.

Wyobraź sobie, że na scenie występuje dwóch aktorów. Obydwoje dostają od publiczności scenkę do zaimprowizowania (nie wiedzą, co to będzie) i muszą się w niej odnaleźć. Załóżmy, że publika daje im do odegrania role podróżników, którzy przemierzają góry. Dostali swoje role i zaczynają:

BLOKOWANIE

A: Idziemy już tak dwie godziny, daleko jeszcze?
B: Jakie dwie godziny, minęło zaledwie pół (blokowanie)
A: Cicho, coś słyszałem, to chyba niedźwiedź (wysunięcie oferty)
B: Eeee tam ja nic nie słyszałem! (blokowanie)
A: Mówię, ci to na pewno jest niedźwiedź (wysunięcie oferty)
B: A ja Ci mówię, że nic nie słyszałem. (blokowanie)

Na powyższym przykładzie widać, że osoba B, ciągle blokuje osobę A, neguje jej pomysły i zabija scenę. Akcja się nie rozwija, chociaż osoba A daje różne oferty i nowe pomysły. Tak wyglądało blokowanie, a teraz zobaczmy jakby akcja się mogła rozwinąć gdyby osoba B stosowała akceptowanie.

AKCEPTOWANIE

A: Idziemy już tak dwie godziny, daleko jeszcze? (wysunięcie oferty)
B: Myślę, że już musimy być, blisko bo las się przerzedza (przyjęcie oferty)
A: Słyszałeś to? To chyba był niedźwiedź (wysunięcie oferty)
B: Tak! Co my teraz zrobimy, boję się! (przyjęcie i rozwijanie oferty)
A: Całe szczęście mam kilka kanapek z masłem orzechowym (przyjęcie i rozwijanie oferty)
B: To świetnie, miśki uwielbiają masło orzechowe. Wysmarujemy kilka wiewiórek masłem i niech za nimi goni! Taka wiewiórcza zmyła. (przyjęcie i rozwijanie oferty)
A: Genialny plan! Ostatnio mój ojciec uczył mnie błyskawicznie łapać wiewiórki, pokaże ci!

Akcja nabiera dynamiki, poruszane jest wiele różnych wątków, które można rozwijać i w zależności od potrzeb rozwijać akcje w danym kierunku. W tym temacie pominę jak wysuwać skuteczne oferty, aby drugi gracz, z nich najlepiej korzystał.

Większość osób preferuje blokowanie. Najlepiej widać to na początku szkoleń z improwizacji, podczas pierwszych występów. Gdy ktoś ma odegrać scenkę bez znajomości technik improwizacji, blokuje innych graczy. Zresztą podobnie jak w życiu. Większość osób woli poczucie bezpieczeństwa i zadbanie o własne granice.

Akceptowanie zawsze wiąże się z pewnym „niebezpieczeństwem”, wkraczamy wtedy na nieznane tereny, budujemy coś nowego. To wiąże się z popełnianiem błędów i obniżaniem własnego statusu.

 

Autorem artykułu jest Michał Mącznik
www.praktycznaimprowizacja.pl


Opublikowano 12-01-2013 przez admin in category "Artykuły